Ortalıkta görünmüyorsam ya blog tasarımı yapıyor ya da kişisel meselelerimle uğraşıyorumdur.Belki de uzaylılar tarafından kaçırılmışımdır, kim bilir?

Pazartesi, Şubat 02, 2015

Kitap Yorumu: Abim Deniz

Sawako Kuronuma Pazartesi, Şubat 02, 2015

Abim Deniz kitabı, Deniz Gezmiş'in küçük kardeşi Hamdi Gezmiş'in sayesinde kaleme alınmış. Aslında bu fikir, babaları Cemil Gezmiş e aitmiş; oğluna ait her resmi her belgeyi yıllarca herkesten sır gibi saklamış; bir gün herkes onların bildiklerini de bilsinler diye... Fakat ölümü üzerine bu iş küçük kardeş Hamdi Gezmiş'e kalmış.

Kitapta Deniz Gezmiş'in çocukluğundan tutun öldürülmesine kadar her anı var; çoğu da resim ve belgelerle desteklenmiş.Bu süreçte sadece Deniz Gezmiş'in değil ailesinin de neler yaşadığı ne haksızlıklara uğradığı kaleme alınmış.Kitap o günün şartlarını yansıtmasıyla hem bir anı hem de tarih niteliğinde...

Deniz Gezmiş, cesur biriymiş; inandıkları uğruna ölmekten korkmayan hem de o günlerin zor şartlarında...Haksızlığa uğrayan herkesin yanında olmak istemiş, belki de bu yüzden hayatını kaybetmiş...Deniz Gezmiş'in hayatı beni etkiledi ama beni en çok etkileyen Cemil Gezmiş'in oğluna olan sevgisi oldu.Evet her baba çocuğunu sever ama onunkisi apayrı geldi.Siyasi görüşleri farklı olmasına rağmen oğluna yazdığı şu mektubun bir kısmı..Harika bir dille yazılmış. (Deniz Gezmiş'in annesi ve babası öğretmen)

"Oğlum Deniz, 12 Ocak’tan beri Türkiye radyolarında ve basında banka soygunu ile ilgili haberleri büyük bir üzüntü içinde takip ediyorum. Kendi kendime bu suçun faili olup olamayacağını düşünüyorum ve bunun için çok önceleri yeniden yaşamış gibi canlandırıyorum hayalimde.

Karlı bir şubat sabahı Ayaş’ta dünyaya gözlerini açtığın zaman ilk işin ağlamak olmuştu. Şimdi anlıyorum, karşında canlı yaratık olarak ilk defa bizi görmüştün; insanları...


Ve içinden, ‘Ben bütün ömrümü bu nankör yaratıklar arasında mı geçireceğim’ diye düşündün, onun için ağladın. İnsanlar... Yani bütün istikbalini onların daha mutlu olmaları uğrunda feda ettiğin insanlar... Canavarların en korkuncu olan bizler… Tanrı’nın bahşettiği zekâ ve yetenekleri zehirli birer hançer gibi hemcinslerinin azap çekmesinde kullanılan uygar canavarlar...


Neden böyle yaptın oğlum? Günlük kazancı ile geçinen bir aile topluluğu içinde, tuzuna haram karışmamış bir çorba bulurdun. Giyecek bir elbisen, yatacak bir yatağın vardı. Hem zaten sen hiç kendini düşünmeyen bir çocuktun. Kardeşlerine alınan bir giysi için kıskanmaz sevinirdin. Diğergâm bir yaradılışın vardı; paraya hiç kıymet vermezdin. Hatta bir gün yapmayı tasarladığım bir iş konusunu sofrada konuşurken beni kınamış ve şöyle demiştin: ‘Baba, hayatta paraya değer vermeyen insan olarak seni bilirdim.’

Benimle anlaşamıyordun. Benim görüşlerimi beğenmiyor, yarınki Türkiye’nin size ait olacağını söylüyordun. Beni tutuculukla itham ediyordun. İçten içe sana hak vermekle beraber, artık iki ayrı dünyanın insanları olduğumuzu kabul ediyor ve susuyordum.
..."


Son olarak ben siyasi konuşmaların yapılmadığı bir evde büyüdüm. Evimizde siyasi tartışma hiç olmadı desem yeridir.Siyasetten uzak büyüdüğüm için siyasi görüşüm de yok ama tabi ki zamanı geldiğinde oyumu kullanıyorum. Deniz gezmiş hakkında da pek bilgim yoktu; genel söylenen kelimeler dışında...Onu bu kitap sayesinde etraflıca tanıdım, hak verdiğim yerler oldu, bunu yapmamalıydı dediklerim de... Siz de Deniz Gezmiş'i yakından tanımak istiyorsanız bu kitap tavsiyemdir.
Kitabı bana gönderen bumerang ve can yayınlarına teşekkürler ..

Not: Siyasi içerikli ya da hakaret içerikli yorumları yayınlamıyorum. Onun dışında kitap hakkında tartışabiliriz. Unutmayın ölen kişi, sadece bir insan değil; aynı zamanda bir kardeş bir evlat ...

8 yorum:

  1. can dundarla aram açık ama bu kitapları da en güzel o yazıyor. belgesel tadında oluyor. ne görüşten olursan ol tamamen zıt birinin görüşüyle empati kurmanı sağlıyor.
    bumerang bana da gönderse ben de okurdum ksaca :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İyi bir anlatımı var, sanki olayı yaşıyormuş gibi anlatıyor ve dediğin gibi empati kurmanı sağlıyor:)
      Ben de instagram yarışmasına katılmıştım ordan geldi :))

      Sil
  2. ben de deniz gezmiş hakkında bir kaç kelimeden fazlasını bilmiyorum sadece cesur olduğunu, kendi ilkelerini korumaya çalıştığını ve darağacına gülümseyerek giden biri olduğunu biliyorum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim de genel olarak bildiklerim seninkinden ibaretti, bu kitap sayesinde daha çok bilgim oldu; hem onun hakkında hem de o günün şartları hakkında :)

      Sil
  3. Canım yazın çok güzel olmuş. Özellikle not kısmında yazdıklarından ötürü tebrik ediyorum. Ben senin tam aksine siyasetin içinde olan bir ailede yetiştim. Şimdi kim necidir, nereden gelmedir hepsinin geçmişini bilirim. İşin ilginç yanı bildiklerim yüzünden sanki tüm darbeleri ben de yaşamışım gibi hissederim. Deniz Geçmiş hakkında bildiklerim senin ''Hak verdiğim yerler de oldu, bunu yapmamalıydı dediklerim de...'' cümlenle aynıdır. Fakat o zamanlar şuncu buncu diye fişlenip idam edilen gençlerimizin hayatına bakıyorum da müthiş bir azim, sabır ve ülkemi nasıl ileri seviyelere götürebilirim derdi varmış. Her biri çok iyi üniversitelerde eğitim almış tek derdi para ve kadın olmayan pırlanta beyinlermiş. Allah hepsine rahmet etsin. Yeni nesle de biraz akıl fikir versin :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle! Düşünüyorum da ben de inandığım şeyler uğruna savaşmayı isterim ama yapabilir miyim bilmiyorum.Yapamam sanırım, öyle bir durumda olmayınca yaparım demek çok beylik bir laf gibi geliyor...

      Sil
  4. Siyasetle yakından ilgilenen biri olarak; hala okumadığım için kendimden utanıyorum. Yazınızın bana şöyle bir faydası oldu; gecikmeli de olsa girip sipariş verdim. Bakalım Deniz Gezmiş'in bilmediğim ne yönleri varmış ? :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umarım beklentilerini karşılayan, Deniz Gezmiş'in yeni yönlerini tanıtan bir kitap olur senin için de...Ben öyle olacağını düşünüyorum :)

      Sil

Yorumlarınız için teşekkür ederim! :)
Fikrinizi belirtmekten çekinmeyin..
Unutmayın!Sadece link ve hakaret içerikli yorumları yayınlamıyorum!